19.07.2018.

Razvoj e-commerce usluge u Srbiji

Miloš Radulović u Ecommerce

Brzina razvoja e-commerce usluge u Srbiji nije na zavidnom nivou. Bez želje da umanjimo sve ono dobro što je urađeno u prošlom vremenu, sa stanovišta nekog ko se bavi ovim poslom mogu da konstatujem da razvoj, bar sa moje tačke gledišta nije ispunio očekivanja, ali opet, verujem da postoji šansa da ovu oblast poslovanja dovedemo u red i na pripadajuće mesto u privredi naše zemlje.

Početak razvoja Internet trgovine vezujemo za 1999. godinu i Astra banku, koja je prva banka koja je ima sistem za autrozaciju transakcija preko Interneta, ali je nedugo zatim već 2001. godine prestala sa ovom uslugom. Sledeći pokušaj bio je uspešniji, a desio se 2007. godine kada je Banca Intesa pustila svog prvog trgovca - kompaniju Telenor. Nakon toga, u narednih nekoliko godina taj broj je dostigao cifru od preko 100 trgovaca, što je, složićete se, vrlo oprezno i nadasve sporo.

Tek posle 7 godina i druge banke počinju da se uključuju u Internet trgovinu i nude e-commerce servis svojim klijentima. Prva je to uradila Unicredit banka 2014. godine, da bi se već sledeće 2015. godine pridružile i AIK banka, Komercijalna banka  i Raiffeisen banka, a 2017. godine i Societe Generale banka.

Dakle, trenutno postoji 6 banaka koje se bave Internet acquiringom.

Tokom 2017. godine beleži se sve veće učešće Payment service providera (pravnih sertifikovanih lica koji mogu da vrše prihvatanje platnih kartica na svojim sistemima) i koji bankama olakšavaju jedan deo posla prilikom naplate transakcije platnom karticom. Ovo je jedan od dokaza da Srbija predstavlja ogroman potencijal i da je potrebno da reagujemo u skladu sa svim onim o čemu pišemo na ovim edukacijama.

I dalje se nalazimo na broju od nekoliko stotina, možda hiljadu ili dve trgovaca ukupno, što je veoma malo uzimajući u obzir mogućnosti tržišta i broj onih koji se bave trgovinom u smislu prodaje određenih proizvoda/usluga.

2017. godina biće upamćena i kao godina kada su pokrenute i izmene zakona koji se tiče snižavanja troškova platnih kartica, zbog kojih su provizije za trgovce bile veće i zbog kojih mnogi od njih nisu bili u mogućnosti da integrišu ovaj način plaćanja. Donošenje ovog Zakona se dešava u trenutku kada rastemo i kada postoji sve veće interesovanje za Internet trgovinu. Važno je da se usvajaju ovakvi Zakoni i da Internet trgovina bude dostupna svima u Srbiji kako bi se razvila do potrebne mere. Mi rastemo iz godine u godinu, prema podacima Banca Intesa, zabeležen je rast u prometu od preko 80% u 2017. godini u odnosu na 2016, ali to je još uvek nedovoljno.

https://lh4.googleusercontent.com/6-AoZJsLI49HA4NO23QH69FOv-P2OVBb0So_uxVTjItIx_OcM2jbEGcEEa0BXDdunQFNwBldTbu5pjjKcTn2leXaKTZNYQHscaXpBg2cf_ZjAPT49P5hFWVlvJ3cpIN7QfYHgir_VKp5un2x-A
izvor: NBS
Prema statistici NBS, u tabeli iznad je prikazano korišćenje platnih kartica na Internetu u 2017. godini. Ovo je samo znak da postoji potencijal koji je neophodno iskoristiti.

Ostavi komentar

Slični članci

13.
Aug.
2019.
Ecommerce
Kako B2B prodaju podići na viši nivo putem online shop-a?
27.
Dec.
2018.
Ecommerce
Influenser marketing predstavlja jedan od najbrže rastućih tipova oglašavan...
15.
Nov.
2018.
Ecommerce
Baneri predstavljaju grafičke elemente koje većina korisnika prvo primeti pri pose...