14.06.2018.

mCommerce - Prodaja putem mobilnog telefona

Milan Borojević u Ecommerce

mCommerce podrazumeva kupovinu ili prodaju roba i usluga putem mobilnih uređaja (mobilni telefon, tablet).

Da li se mCommerce razlikuje od eCommerce-a?

Suštinski, osnovni postulati kupovine su isti. Na isti način se pretražuju proizvodi, na isti način se ubacuju u korpu, načini plaćanja funkcionišu na isti ili sličan način. mCommerce se naziva i sledećom generacijom eCommerce-a.

Međutim, ima nekoliko detalja zbog kojih se razlikuju ova dva, naizgled ista pojma:

1. Uređaji putem kojih se obavlja eCommerce su uglavnom statični. Kupovina putem desk računara ili laptopa uglavnom se obavlja na jednom mestu (stan, kuća, kancelarija...). Sa druge strane, kupovina putem mobilnih uređaja, se obavlja u pokretu, nije bitno mesto na kome se nalazi uređaj, već mesto na kom se nalazi vlasnik, odnosno onaj ko uređaj koristi.

2. Računari, za razliku od mobilnih telefona nisu personalizovani, tj. često ih koristi više od jedne osobe, tako da personalizacija i prilagođavanje svakom pojedinačnom korisniku računara nije uobičajena. Sa druge strane, mobilni uređaji su vlasništvo jedne osobe i samim tim svaki pojedinac može prilagoditi shop aplikaciju svojim interesovanjima i potrebama.

3. Web shop-ovi su daleko jednostavniji za upotrebu na mobilnim telefonima,  jer je interfejs na mobilnim verzijama i mobilnim alikacijama uprošćen u odnosu na standardne web aplikacije. Generalno, korisnici mobilnih verzija sajtova i mobilnih aplikacija se kraće zadržavaju na shop-ovima, jer svoje obaveze završavaju “u prolazu”. Zbog toga je jednostavnost korišćenja osnovni preduslov za uspeh online prodavnice namenjene za mobilne uređaje. Ono što je veoma bitno da se naglasi jeste da uprošćen user interface ne znači da korisnike vaše mobilne verzije sajta odnosno aplikacije treba da lišite važnih informacija. Obavezno detaljno opišite svaki vaš proizvod ili uslugu jer će korisnik, kada nađe željeni artikal, svakako želeti da pročita opis istog i njegove karakteristike.

4. mCommerce polako ali sigurno stvara nove navike kod potrošača koje svakako utiču na trendove u online prodaji. Kada se priprema za kupovinu, svaki korisnik će posetiti nekoliko sajtova, uporediće cene, pa će se tek onda odlučiti za kupovinu. Nakon donošenja odluke, korisnik će kupiti online ili će se uputiti u radnju u kojoj će kupiti željeni proizvod. Sa mCommerce-om se dešava i obrnuti proces. Koliko puta ste  prilikom posete fizičkoj prodavnici videli neki interesantan artikal, ali se niste odmah odlučili da ga kupite. Zašto? Odgovor je vrlo jednostavan. Prvo ćete ga “izguglati”, proveriti njegovu cenu i na drugim mestima na kojima je dostupan, pa ćete se tek nakon toga odlučiti za kupovinu.

Kakva je budućnost mCommerce-a?

Po statističkim podacima, mCommerce je najbrže rastuća niša kada je online prodaja u pitanju. U 2019. godini se očekuje porast globalne prodaje u iznosu od 1362% u odnosu na 2014. godinu.


Dijagram 1: Vrednost transakcija globalnog mCommerce-a od 2014. do 2019. (u milijardama američkih dolara)
Izvor: Statista https://www.statista.com/statistics/557951/mobile-commerce-transaction-value-worldwide/

Kada je reč o internet prodavnicama koje pokreće NB SHOP platforma, u ovom trenutku 50% do 70% saobraćaja dolazi putem mobilnih uređaja, a prodaja putem mobilnih uređaja iznosi 35% do 45% od ukupno realizovanih prodaja.

Da li to znači da će mCommerce zameniti eCommerce? Naravno da neće. Potreba za velikim ekranima i personalnim računarima će svakako postojati još dugo vremena. Međutim, činjenica je da će eCommerce evoluirati i sve više se prilagođavati mobilnim tehnologijama i njihovim korisnicima.

Ono što je već počelo da se dešava a ide u tom smeru je svođenje procesa kupovine na jednu stranu umesto na 5 ili 6 strana kakva je praksa bila ranije, zatim sve veća ponuda aplikacija za mobilno plaćanje čime se znatno ubrzava poces plaćanja, interakcija sa kupcima putem chat botova itd...

Dijagram 2 pokazuje trend rasta globalnog eCommerce-a u periodu od 2014. do 2019. godine. Kao što vidite, u 2019. godini očekuje se rast od 21,5% u odnosu na 2018. što je 2,5 puta manje od očekivanog rasta mCommerce-a za isti period.


Dijagram 2: Vrednost transakcija globalnog eCommerce-a od 2014. do 2019. (u milijardama američkih dolara)
Izvor: https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales/

“Brz život” i “hroničan nedostatak vremena” uticali su na korisnike interneta da se sve više okreću mobilnim tehnologijama i da sve obaveze koje su nekada obavljali na personalnim računarima sada završavaju putem mobilnih uređaja, koji su uz njih uvek i na svakom mestu. Statistike pokazuju da korisnik pametnog telefona 150 puta u toku dana posegne za istim. To su svakako jasni signali svim korisnicima globalne mreže da svoje poslovanje prilagođavaju promenjenim potrebama korisnika. Trendovi se vrtoglavo menjaju, što dokazuje činjenica da se ni mCommerce nije jasno profilisao kao pojam, a već na mala vrata ulazi nCommerce kao nova “velika stvar” na polju internet prodaje. O nCommerce-u će biti reči u nekom od narednih tekstova.

Ostavi komentar

Slični članci

01.
Nov.
2018.
Ecommerce
Kako bismo potpuno uprostil opis načina korišćenja platne kartice na Intern...
01.
Oct.
2018.
Ecommerce
Ukoliko ste razmišljali o pokretanju svoje internet prodavnice, sada je p...
06.
Sep.
2018.
Ecommerce
Na masovnost e-commerce usluge najviše utiče stvaranje preduslova za p...